Σε άγονες γραμμές μετατρέπονται όλα τα δρομολόγια στο Αιγαίο, τουλάχιστον για τον επόμενο μήνα, αρχής γενομένης μετά την εβδομάδα του Πάσχα, προκειμένου να διασφαλιστεί κατά το δυνατόν η σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική και η βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Ετσι τα πλοία που βρίσκονται πλέον ενεργά αυτή την περίοδο στο Αιγαίο –λιγότερα από 20 μετά τις περικοπές δρομολόγιων των τελευταίων εβδομάδων– θα επιδοτηθούν κατά μέσον όρο με 30.000 ευρώ ημερησίως ή 15 εκατ. αθροιστικά για όλες τις εταιρείες, προκειμένου να ικανοποιούν την ελάχιστη, λόγω απαγορεύσεων, ζήτηση.
Οπως τονίζουν όμως οι ακτοπλόοι, αυτό το ποσό δεν επαρκεί για να καλύψει πέρα από ένα μήνα λειτουργικών εξόδων, ενώ όσες εταιρείες έχουν υψηλή μόχλευση στον ισολογισμό τους βυθίζονται σε μεγάλα προβλήματα που αντανακλούν και στις τράπεζες. Εξάλλου, βαθιά ζημιογόνοι μήνες ήταν ο Μάρτιος και θα είναι και ο Απρίλιος, προσθέτουν.
Από το υπουργείο ξεκαθαρίζεται πως η προσέγγιση γίνεται βήμα βήμα και το ποσό που έχει εξασφαλισθεί θα επαναξιολογηθεί εφόσον υπάρξει παράταση των απαγορεύσεων και της εν γένει κρίσης. Ηδη πάντως από την Κρήτη έχουν βγει εκτός δύο από τα επτά πλοία που την εξυπηρετούσαν, ενώ πολύ περισσότερα έχουν φύγει από το Αιγαίο και έχουν δέσει.
Επί του παρόντος πάντως το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ προκειμένου να διασφαλιστεί η θαλάσσια συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιωτικών περιοχών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Το ποσό αυτό αφορά δρομολόγια που μέχρι πρότινος χαρακτηρίζονταν εμπορικά και όχι το πρόγραμμα άγονων γραμμών που συνεχίζει να εκτελείται κανονικά και στην ουσία επεκτείνεται για να ενσωματώσει πλέον το σύνολο των δρομολογίων στο Αιγαίο.
«Η κάλυψη των αναγκών των νησιωτών και των νησιών μας», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, «αποτελεί για την κυβέρνηση σημαντική προτεραιότητα. Με την πρόσθετη χρηματοδότηση, η επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα διασφαλίζεται πλήρως, όπως και η οικονομική και κοινωνική συνοχή των νησιών μας, που αντιπροσωπεύουν το 15% του συνολικού πληθυσμού της χώρας μας».
Ειδικότερα, το υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε πως «σε συνεργασία με τους θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου της ακτοπλοΐας, και με γνώμονα την αδιάλειπτη και απρόσκοπτη τροφοδοσία των νησιών, προχωρεί στην εφαρμογή ειδικού σχεδίου το οποίο προβλέπει τη διατήρηση ενός ελάχιστου ικανού αριθμού δρομολογίων για τις γραμμές του εθνικού και τοπικού δικτύου για όσο καιρό το μέτρα περιορισμού της κίνησης συνεχίζονται».
Με βάση το σχέδιο αυτό έχουν προσδιοριστεί 36 γραμμές του εθνικού και τοπικού θαλάσσιου συγκοινωνιακού δικτύου, για τις οποίες θα επιδοτηθεί η εξυπηρέτησή τους με πλοία της ακτοπλοΐας, όταν αυτό δεν θα είναι δυνατό να προσφερθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες με παράλληλη δήλωση αδυναμίας τους. Εκτιμάται πως η διαδικασία αυτή, καθώς και η ελάχιστη γραφειοκρατία που απαιτείται από εταιρείες και Δημόσιο, θα χρειασθεί περί τις δέκα εργάσιμες.
Ευρωπαϊκή στήριξη
Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, επεξεργάζεται ειδικό πρόγραμμα – καθεστώς για την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων που πλήττονται, προκειμένου να παρασχεθεί η αναγκαία στήριξη για τις ζημίες του κλάδου από την πανδημία του κορωνοϊού, αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους.
Το ποσό που λέγεται πως διεκδικείται για την τρέχουσα χρήση είναι της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.
kathimerini.gr