Τις 9.100 προσεγγίζουν οι αιτήσεις επιδότησης της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έως τώρα. Πρωταθλητές είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα”
Συγκεκριμένα
Με πρωταθλητές τα ποδήλατα εξακολουθεί να «τρέχει» η δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η οποία δε φαίνεται να κατάφερε να κατευθύνει έως τώρα στους πρώτους τέσσερις μήνες της εφαρμογής της, ικανό αριθμό πολιτών στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τόσο οι συνθήκες της πανδημίας και της υγειονομικής και οικονομικής ανασφάλειας, οι οποίες δε φέρουν την αγορά αυτοκινήτου ως πρώτη προτεραιότητα για τους πολίτες όσο και οι υψηλές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχαν ως αποτέλεσμα από τις συνολικές αιτήσεις που υποβλήθηκαν στη δράση, μόλις το 6,49% να αφορά την αγορά ηλεκτρικών Ι.Χ. οχημάτων, γεγονός το οποίο ελαχιστοποιεί το αποτύπωμά της σε επίπεδο ανανέωσης στόλου.
Παρόλα αυτά ύστερα από τα πολλά χρόνια οικονομικής κρίσης, τα οποία ακολούθησε η πανδημία, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, η ζήτηση των αυτοκινήτων έχει υπερκαλύψει κατά 20% τις ταξινομήσεις της τελευταίας τετραετίας.
Πενιχρά – πλην όμως αναμενόμενα δεδομένου ότι ο τζίρος του κλάδου έχει πέσει κατά περίπτωση έως και στο 90% – είναι τα αποτελέσματα της δράσης και στην αντικατάσταση των ταξί. Παρά το γεγονός ότι περίπου 6.000 οχήματα αυτής της κατηγορίας θα πρέπει να έχουν αντικατασταθεί έως το τέλος Μαρτίου 2021 – ή έως το τέλος της επόμενης χρονιάς εφόσον δοθεί τελικά η παράταση που συζητείται – οι αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού ταξί ήταν στις αρχές του μήνα μόλις πέντε και μία για plug in υβριδικό ταξί.
Αντίθετα, η δράση είχε τεράστια απήχηση μέχρι τώρα στα ηλεκτρικά ποδήλατα με τον αριθμό των αιτήσεων να φτάνει τις 6.863 σε σύνολο 9.095 αιτήσεων, ενώ ανερχόμενη είναι και η δυναμική των ηλεκτρικών δικύκλων οι αιτήσεις για τα οποία έφτασαν ήδη τις 1.595.
Η δράση έχει απορροφήσει ήδη 8 εκατομμύρια ευρώ, όπως επεσήμανε πριν λίγες ημέρες η γ.γ. Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αλεξάνδρα Σδούκου δημιουργώντας στην αγορά τζίρο ύψους περίπου 40 εκατομμυρίων, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 55% όσων δικαιούνται απόσυρση του προηγούμενου ρυπογόνου αυτοκινήτου τους, κάνουν χρήση αυτού του δικαιώματος.
Η ιδια μιλώντας στο συνέδριο «Shaping the Mobility of Tomorrow» επεσήμανε ότι το υπουργείο εξακολουθεί να εξετάζει νέες δέσμες κινήτρων για την ώθηση της ηλεκτροκίνησης συνεκτιμώντας πάντα το οικονομικό αποτύπωμα που θα έχουν.
Στην κατεύθυνση αυτή, πάντως, σε λίγες ημέρες θα δούμε την έκδοση του νέου σήματος, το οποίο ετοιμάζεται σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα δίνει τη δυνατότητα της δωρεάν στάθμευσης σε όλα τα σημεία ελεγχόμενης στάθμευσης από την Πρωτοχρονιά του 2021. Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία και θα καθορίζει τις προυποθέσεις λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας από την οποία θα εκδίδεται το εν λόγω σήμα, αναμένεται να εκδοθεί τις επόμενες μέρες.
Παράλληλα με αυτά «χτίζεται» και το θεσμικό αλλά και λειτουργικό πλαίσιο, το οποίο θα στηρίξει τόσο την ηλεκτροκίνηση όσο και τη μικροκινητικότητα (ηλεκτρικά πατίνια, κλπ) που «ξεκλειδώνει» με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών στη Βουλή το προσεχές διάστημα.
Ετσι, με απόφαση που υπέγραψε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου και συμπληρώνει παλαιότερη του 2001, δεν θα απαιτείται οικοδομική άδεια για εγκαταστάσεις στους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους που αφορούν σε:
- Υπέργειους και υπόγειους σταθμούς διανομής ή μέτρησης και ρύθμισης φυσικού αερίου.
- Κεντρικούς λέβητες ή μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Αποδοτικότητας (ΣΗΘΥΑ) για τηλεθέρμανση.
- Σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
- Κατασκευές και εγκαταστάσεις για τη στάση και αναμονή των επιβατών μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς και τη στάση και τη στάθμευση ποδηλάτων και οχημάτων μικροκινητικότητας ιδιωτικών ή κοινόχρηστων (ποδηλατοστάτες – κατασκευές πρόσδεσης).
Ετσι, ανοίγει και ο δρόμος για τη δημιουργία σημείων φόρτισης χωρίς τα οποία είναι αδύνατη η προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Η δημιουργία δικτύου δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης αποτελεί προτεραιότητα με το στόχο να μιλάει για ολοκλήρωση της χωροθέτησης 10.000 τέτοιων σταθμών εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021.
Μέχρι τώρα η ανταπόκριση των δήμων στη σχετική πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, 252 δήμοι (ποσοστό 93,4%) από τους συνολικά 270 που αφορούσε η πρόσκληση έδωσαν το «παρών» υποβάλλοντας πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021. Με αυτές τις προτάσεις, οι μεγάλοι και μεσαίοι ηπειρωτικοί και νησιωτικοί δήμοι, καθώς και οι πρωτεύουσες περιφερειακών ενοτήτων, διεκδικούν μέσα στο 2021 ποσό χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο που ανέρχεται συνολικά σε 11,5 εκατ. ευρώ και αφορά στη δημιουργία 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα.
Μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα ακολουθήσει και νέα πρόσκληση, προκειμένου και οι μικρότεροι δήμοι – οι οποίοι με βάση τη σχετική Υπουργική Απόφαση έχουν υποχρέωση εκπόνησης ΣΦΗΟ μέσα στο 2022 – να διεκδικήσουν το σχετικό χρηματοδοτικό εργαλείο.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που θα εκτείνονται στο σύνολο του οδικού δικτύου, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Βάσει του προγραμματισμού, φέτος ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει τους 2.000, το 2025 τους 12.000 και το 2030 θα φτάσει στους 25.000 φορτιστές.
Πρώιμη, πάντως, θεωρείται η συζήτηση για την απόκτηση ξεχωριστών πράσινων πινακίδων από τα ηλεκτρικά οχήματα που θα παρέχει πρόσθετα κίνητρα στους ιδιοκτήτες τους, δεδομένου ότι θα πρέπει να αποφασιστεί εάν και τεχνικά υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Στους βασικούς άξονες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση εντάσσεται και η λεπτομερής παρακολούθηση της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, με το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς. Το Μητρώο θα παρέχει στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, την τρέχουσα κατάστασή τους, δηλαδή αν είναι ελεύθερο ή κατειλημμένο, καθώς και την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.
Παράλληλα
Το υπουργείο προετοιμάζει ήδη το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.
Σε επίπεδο επενδύσεων, η ηλεκτροκίνηση δε λείπει ούτε από το μάστερπλαν της απολιγνιτοποίησης, το οποίο παρουσίασε στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης. Σύμφωνα με αυτό, στη δυτική Μακεδονία σχεδιάζεται η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης, ως ενός κεντρικού πυλώνα για τη βιομηχανική ανάπτυξη στην περιοχή. Ήδη – όπως αναφέρεται – υπάρχει ενδιαφέρον από διεθνή όμιλο για την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών συνολικής επένδυσης περίπου 200 εκατ. που θα μπορούσε να δημιουργήσει έως εξακόσιες συνολικά μόνιμες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, το βιομηχανικό πάρκο αναμένεται να προσελκύσει μονάδες κατασκευής πρώτων υλών ή φορτιστών. Ήδη υπάρχει εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον για ανάλογες επενδύσεις, όπως για παράδειγμα η επένδυση άνω των πέντε εκατ. ευρώ από εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας για την κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής τμημάτων ή ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
Την ίδια στιγμή τα πρώτα πιλοτικά βήματα στην ηλεκτροκίνηση κάνουν και οι αστικές συγκοινωνίες. Στους δρόμους της Αθήνας βγήκε πριν λίγες ημέρες το δεύτερο ηλεκτρικό λεωφορείο που εκτελεί δοκιμαστικά δρομολόγια με επιβάτες στη γραμμή 2 Παγκράτι Κυψέλη. Το όχημα θα κυκλοφορεί δοκιμαστικά για δυο μήνες προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ταιριάζει στις ανάγκες της πρωτεύουσας, με τους επιβάτες να μετακινούνται στο κέντρο της χωρίς να καταβάλλουν το αντίτιμο του εισιτηρίου.
Στο σχεδιασμό του αρμόδιου υπουργείου είναι ένα σημαντικό μερίδιο από τα 1.300 λεωφορεία που θα προμηθευτούν οι συγκοινωνιακές εταιρίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του αναμενόμενου διαγωνισμού να είναι ηλεκτρικά.
ethnos.gr