• “Για να ακουστεί και η αντίθετη άποψη…” Του Αθανασίου Ι. Ελισσαίου, Προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου

    “Για να ακουστεί και η αντίθετη άποψη…” Του Αθανασίου Ι. Ελισσαίου, Προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου

    Αναγνώσεις: 97

Mε μια μακροσκελής επιστολή προς τα ΜΜΕ, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Πάτμου κ. Ελισσαίου καταθέτει τις απόψεις του, όπως παρακάτω:

“Στις 25 Μαΐου 2012 ο Δήμος Λέρου αποφάσισε να κάνει χρήση του δικαιώματος που του παρέχει ο «Καλλικράτης» και να προχωρήσει στην ίδρυση του δικού του φορέα διοίκησης και διαχείρισης λιμένων (Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου), αποχωρώντας από το (Δια)δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάτμου.

H απόφαση αυτή είναι φυσικά καθ’ όλα σεβαστή και δεν έχουμε παρά να ευχηθούμε καλή επιτυχία στο νέο εγχείρημα του Δήμου Λέρου. Ωστόσο, κατά την διάρκεια της συζήτησης που έγινε στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λέρου, ακούστηκαν πολλές ανακρίβειες και ψεύδη, τα οποία θέλω να επισημάνω ώστε ο πολίτες της Λέρου να ακούσουν και την αντίθετη άποψη και να διαμορφώσει ορθότερη κρίση για τα πράγματα.

Επειδή ακόμη δεν έχουμε λάβει τα πλήρη απομαγνητοφωνημένα πρακτικά της συνεδρίασης, τα οποία επίσημα έχουμε ζητήσει, θα περιοριστούμε επί του παρόντος σε όσα προλάβαμε να καταγράψουμε ακούγοντας την σχετική συζήτηση από το ραδιόφωνο. Πριν από αυτό, όμως, είναι χρήσιμο να ειπωθούν λίγα λόγια για την ίδρυση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάτμου (ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π.) και την μέχρι σήμερα πορεία του.

Το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ιδρύθηκε το 2001, όταν το παλιό ενιαίο Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσου διασπάσθηκε σε τέσσερα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία: Νότιας Δωδεκανήσου (με έδρα τη Ρόδο), Κω, Καλύμνου και Πάτμου (με δικαιοδοσία στους Δήμους Πάτμου, Λέρου, Λειψών και Αγαθονησίου). Κατά την διάσπαση του ενιαίου Λιμενικού Ταμείου, η μοιρασιά που έγινε απείχε πολύ από το να χαρακτηριστεί δίκαια, αφού όλο το προσωπικό του παλιού ενιαίου Λιμενικού Ταμείου Δωδεκανήσου εντάχθηκε στο νέο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, ενώ στα άλλα τρία νεοσύστατα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία δεν δόθηκε ούτε μια δεκάρα. Έτσι, τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάτμου ήταν κυριολεκτικά μια υπηρεσία – σφραγίδα, χωρίς ούτε έναν υπάλληλο και λειτούργησε υποτυπωδώς με τη βοήθεια υπαλλήλων του Δήμου Πάτμου. Μέσα από τις χρονοβόρες διαδικασίες του ΑΣΕΠ, το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. κατάφερε με μεγάλη καθυστέρηση να στελεχωθεί στοιχειωδώς με τρεις νεοδιόριστους μόνιμους υπαλλήλους (δύο διοικητικούς κι έναν μηχανικό), καθώς και μία συμβασιούχο διοικητική υπάλληλο. Προφανώς, το γεγονός αυτό, είχε τεράστιο αντίκτυπο και στα νησιά της αρμοδιότητάς του. Τα έργα που ανέμεναν οι πολίτες για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών δεν εκτελέστηκαν, αφού το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ούτε δικές του δυνάμεις είχε για να στηριχτεί, αλλά ούτε και κανείς άλλος φορέας με συγκροτημένη τεχνική υπηρεσία (Νομαρχία Δωδεκανήσου, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου) ήταν πρόθυμος να το υποστηρίξει σε μόνιμη βάση.

Το γεγονός, όμως, ότι το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. δεν διέθετε τη δυνατότητα να εκτελέσει όσα λιμενικά έργα έχουν ανάγκη τα νησιά μας, είχε ως αποτέλεσμα να συγκεντρώσει στα ταμεία του ένα αξιόλογο απόθεμα, το οποίο στα τέλη του 2011 ήταν κάτι παραπάνω από 1.000.000 ευρώ, ενώ όπως προείπαμε ξεκίνησε από το μηδέν. Τα χρήματα αυτά προήλθαν αποκλειστικά από λιμενικά τέλη, μια και τα Λιμενικά Ταμεία δεν έχουν τακτική κρατική επιχορήγηση όπως π.χ. οι Δήμοι. Ένα δεύτερο σημείο που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι η συνεισφορά των μελών του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. στα έσοδά του δεν είναι προφανώς η ίδια. Έτσι, ενώ το ακριτικό Αγαθονήσι συνεισέφερε όλα αυτά τα χρόνια στα έσοδα του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. περίπου 3.000 ευρώ κατ’ έτος, η συνεισφορά της Πάτμου ήταν περίπου εκατονταπλάσια.

Ωστόσο, ο  διαδημοτικός χαρακτήρας του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. αλλά και η διανησιωτική αλληλεγγύη επέβαλαν την κατανομή ενός μέρους των εσόδων των δύο μεγαλύτερων νησιών (Πάτμος, Λέρος) υπέρ των δύο μικρότερων (Λειψοί, Αγαθονήσι). Για παράδειγμα, μόνο ο συμβασιούχος εργάτης που προσλάμβανε το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. για οκτώ μήνες κατ’ έτος για την καθαριότητα και τον ευπρεπισμό του λιμένα Αγαθονησίου, στοίχιζε πάνω από 10.000 ευρώ. Προφανώς, το ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση που υλοποιηθεί το σενάριο που ανέφερε ο Δήμαρχος Λέρου, δηλαδή της ενσωμάτωσης των Λειψών και του Αγαθονησίου στο υπό σύσταση Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Λέρου: Ένα τμήμα των εσόδων από τη Λέρο θα κατευθύνεται προς τα άλλα δύο νησιά, ώστε να επιτευχθεί η παροχή στοιχειωδών υπηρεσιών (π.χ. καθαριότητα).

Ας πάμε όμως στα όσα ακούστηκαν στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λέρου, απαντώντας σημείο προς σημείο:

1)      Ενώ το Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσου επί Ζωίδη έλυνε άμεσα τα προβλήματα, δεν συμβαίνει το ίδιο με το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π.

Πράγματι, το ενιαίο Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσου διέθετε τότε μια συγκροτημένη τεχνική υπηρεσία, με έμπειρα στελέχη, ενώ το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ξεκίνησε και πορεύτηκε επί μια επταετία χωρίς μηχανικό. Πώς λοιπόν θα ήταν δυνατόν να υπάρξει η ίδια απόδοση; Πέραν τούτου, θεωρούμε πως ο Λεριακός λαός θα πρέπει να γνωρίζει πως όλα τα υπάρχοντα λιμάνια (Λακκίου, Αγίας Μαρίνας, Παντελίου και Ξηροκάμπου) θεωρούνται από το Υπουργείο Οικονομικών μη νόμιμα έργα στον αιγιαλό, επειδή το Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσου τα κατασκεύασε χωρίς να υπάρχει καθορισμός αιγιαλού και χωρίς να φροντίσει να πάρει τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Έτσι, σήμερα το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να είναι υποχρεωμένο να υποβάλλει αίτηση για την νομιμοποίησή τους (κατατέθηκε τον Δεκέμβριο του 2011), η οποία αποτελεί μια εξαιρετικά πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία. Μάλιστα, εφόσον καταστεί δυνατή η ολοκλήρωσή της, το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ή ο διάδοχος φορέας θα αναγκαστεί να πληρώσει πρόστιμο δεκάδων χιλιάδων ευρώ για καθένα από τα προαναφερθέντα λιμάνια. Πέραν τούτου, είναι βέβαιο πως εάν το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. σήμερα προσπαθήσει να υλοποιήσει έργα με αυτό τον τρόπο, οι εργολάβοι που θα τα αναλάβουν δεν θα μπορούν να πληρωθούν (το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν θα εγκρίνει τα σχετικά χρηματικά εντάλματα), ενώ το προσωπικό τους θα κινδυνεύσει με σύλληψη και παραπομπή στο αυτόφωρο.

Άρα, η εποχή που ο Δήμαρχος ή ο Πρόεδρος ενός φορέα «έκοβε κι έραβε»πέρασε. Κατανοούμε την αγανάκτηση που προκαλεί η γραφειοκρατία, αλλά πιστεύουμε ότι η σωστή αντίδραση είναι ο κοινός αγώνας για τον περιορισμό της και όχι η κατασκευή μιας νέας γενιάς παράνομων λιμενικών έργων.

2)      Η Λέρος τα προηγούμενα χρόνια πήρε λιγότερα από αυτά που της αναλογούν

Εξετάζοντας τα υπάρχοντα στοιχεία προκύπτει ότι η Λέρος μπορεί να πήρε λιγότερα από αυτά που της αναλογούν με βάση την συνεισφορά της, φυσικά όχι στο βαθμό που ανέφερε στην εισήγησή του ο κ. Δήμαρχος. Για παράδειγμα, θέλουμε να τον ενημερώσουμε πως μόνο το έργο αποκατάστασης ζημιών στον προβλήτα έμπροσθεν του κτιρίου της Πολεοδομίας κόστισε πάνω από 250.000 ευρώ και όχι 130.000 – 140.000, όπως ενημέρωσε το Σώμα. Τα στοιχεία είναι στην διάθεσή του ανά πάσα στιγμή. Επίσης, δεν αληθεύει πως ο Δήμος Λέρου πληρώνει τον λογαριασμό του ρεύματος για τα λιμάνια, αφού η αλήθεια είναι πως βάσει παλιάς προγραμματικής σύμβασης ο Δήμος Λέρου καταβάλει το αντίτιμο του ρεύματος μόνο για το Λακκί, διαχειριζόμενος σε αντάλλαγμα το κτίριο επιβατών και εισπράττοντας ενοίκια για το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και τις εμπορικές αποθήκες. Όσο για την αναφορά που έγινε από άλλο παριστάμενο πως πέρυσι το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ξόδεψε για τη Λέρο μόνο 9.000 ευρώ, θεωρούμε πως δεν αντέχει καν σε κριτική.

Σε κάθε περίπτωση, από τα χρήματα που συνεισέφερε και η Λέρος έχει δημιουργηθεί το υπάρχον ταμειακό απόθεμα του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π., από το οποίο μπορεί να διεκδικήσει το μερίδιό της. Αν μάλιστα, η διαδικασία καθορισμού οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας στο Λακκί και την Αγία Μαρίνα δεν είχε σκαλώσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, θα μπορούσαμε τώρα να μιλάμε για τον σχεδιασμό σημαντικότατων λιμενικών έργων για το νησί. Αλλά δυστυχώς, η υπάρχουσα νομοθεσία αναφέρει σαφώς και απεριφράστως ότι όπου δεν υπάρχει καθορισμένη οριογραμμή αιγιαλού, κανένα έργο δεν μπορεί να υλοποιηθεί σε απόσταση εκατό μέτρων από την ακτογραμμή. Κι αυτό είναι ένα πρόβλημα που, αν δεν επιλυθεί, θα παρακωλύσει και το έργο του υπό σύσταση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Λέρου.

3)      Όλες οι Αποφάσεις του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. πηγαίνουν στο Δημοτικό Συμβούλιο Πάτμου για έγκριση

Ο Δήμος Πάτμου ως επόπτης Ο.Τ.Α. ασκεί βάσει του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και του «Καλλικράτη» έλεγχο όχι σε όλες τις Αποφάσεις του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π., αλλά μόνον στον προϋπολογισμό, τον ταμειακό απολογισμό, τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και τον Κανονισμό Λειτουργίας. Προφανώς, το ίδιο συμβαίνει και με τα εποπτευόμενα από κάθε δήμο της χώρας Ν.Π.Δ.Δ. Είναι αλήθεια ότι φέτος για πρώτη φορά στα χρονικά, το Δημοτικό Συμβούλιο Πάτμου ζήτησε τροποποίηση του ψηφισμένου προϋπολογισμού του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. και συγκεκριμένα τον περιορισμό της πίστωσης που προβλέφθηκε για την αποκατάσταση υποσκαφών στο λιμένα Λειψών, θεωρώντας υπερβολικό να διατεθεί το 65% των ετήσιων εσόδων του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. στο νησί που συνεισφέρει μόνο το 3%. Τελικά, όμως, μετά από ενημέρωση για τον άμεσο κίνδυνο κατάρρευσης του συγκεκριμένου προβλήτα, το Δημοτικό Συμβούλιο ανακάλεσε την προηγούμενη απόφασή του και ενέκρινε τον προϋπολογισμό στο σύνολό του.

4)      Ο Πρόεδρος του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. πήγε στο Μαϊάμι με έξοδά του και στο τουριστικό περίπτερο που νοικιάστηκε προβλήθηκε μόνο η Πάτμος

Ουδέν αναληθέστερον. Ούτε στο Μαϊάμι πήγε κανείς, ούτε περίπτερο ή έστω διαφημιστικό φυλλάδιο του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. υπήρξε. 

5)     Το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ευθύνεται για το γεγονός ότι φέτος ο λιμένας Αγίας Μαρίνας δεν θα λειτουργήσει ως πύλη εισόδου – εξόδου

Το Νοέμβριο του 2011 ο Δήμος Λέρου έλαβε το υπ’ αριθμ. 9770/1-842437/24-11-2011 έγγραφο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, στο οποίο ξεκαθαρίζονται με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο οι υποδομές που πρέπει να υπάρχουν προκειμένου ο λιμένας Αγίας Μαρίνας να λειτουργήσει ως πύλη εισόδου – εξόδου. Εκεί λοιπόν αναγράφεται ότι θα πρέπει να υπάρχουν:
• Μόνιμη περίφραξη της περιοχής του λιμένα
• Διαμόρφωση περίφρακτου περιβάλλοντα χώρου ειδικά διαμορφωμένου που να εξασφαλίζει τον διαχωρισμό επιβατών (intra-extra Schengen). Συγκεκριμένα πρέπει να υπάρχουν ξεχωριστές ροές επιβατών μεταξύ των πλοίων Σένγκεν και πλοίων εκτός Σένγκεν (μία δίοδος για την είσοδο και μία για την έξοδο intra Schengen και μία δίοδος για την είσοδο και μία για την έξοδο extra Schengen, ώστε να μην δημιουργείται πρόβλημα στη διεξαγωγή του ελέγχου, ιδιαίτερα όταν υπάρχει ταυτόχρονη άφιξη και αναχώρηση Ε/Γ, Θ/Γ και Κ/Ζ. Οι ανωτέρω δίοδοι θα πρέπει να φέρουν ειδική σήμανση εντός φωτεινής επιγραφής, σύμφωνα με τον Κώδικα συνόρων Σένγκεν.

Στη συνέχεια, τονίζει την ανάγκη στέγασης της Υπηρεσίας Ελέγχου Διαβατηρίων σε κτίριο με πολλούς επιμέρους χώρους (για γραφεία, κρατητήριο κ.ο.κ.) και καταλήγει τονίζοντας ότι «μεταξύ του χώρου του λιμένα και της Υπηρεσίας Ελέγχου Διαβατηρίων δεν θα πρέπει να λειτουργούν καταστήματα». Αυτά επαναλαμβάνουμε ότι είναι απαιτήσεις του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργείου και όχι του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ή του ιδιόρρυθμου προέδρου του που δεν θέλει να βοηθήσει τη Λέρο. Άραγε υπάρχουν σήμερα αυτές οι υποδομές στον προβλήτα της Αγίας Μαρίνας; Αυτό το γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα οι πολίτες της Λέρου.

6)      Ενώ στην Πάτμο προσεγγίζουν κάθε χρόνο εκατοντάδες κρουαζιερόπλοια, στη Λέρο δεν έρχεται ούτε ένα

Η παρατήρηση αυτή είναι ορθή και επιβεβαιώνεται από τα υπάρχοντα στοιχεία, πλην όμως το γεγονός ότι η Πάτμος έχει καταστεί πόλος έλξης για την κρουαζιέρα δεν οφείλεται σε δράσεις του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. Όπως γνωρίζουν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, ήδη από τα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα (δεκαετία 1960) η Πάτμος υπήρξε προορισμός, γεγονός το οποίο οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην ύπαρξη του Ιερού Σπηλαίου της Αποκαλύψεως. Αυτός ο ιερός τόπος αποτέλεσε και αποτελεί πόλο έλξης για εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες από κάθε γωνιά της γης, χωρίς να καταβληθεί καμία ιδιαίτερη προσπάθεια προβολής, με σχέδιο και συνέχεια από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές της Πάτμου. Εκείνο λοιπόν που πιστεύουμε ότι θα πρέπει να κάνει η δημοτική αρχή της Λέρου είναι να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νησιού και να δημιουργήσει σε μία κρίσιμη μάζα τουριστών την επιθυμία να επισκεφθούν το νησί. Με χαρά διαπιστώνουμε ότι κάνει τα πρώτα βήματα σε αυτό τον τομέα. Εμείς ουδέποτε είδαμε ανταγωνιστικά κάποιο από τα γειτονικά νησιά. Ακόμα κι αν αντιμετωπίζαμε το ζήτημα συμφεροντολογικά (κάτι που δεν συμβαίνει) το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. θα έβγαινε ωφελημένο από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και στη Λέρο, αφού τα λιμενικά τέλη από προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων θα κατέληγαν στο ταμείο του.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχουμε όλοι κατά νου ότι ο προβλήτας Ε/Γ-Ο/Γ σκαφών της Σκάλας Πάτμου, με μήκος κυρίου μετώπου περίπου 200 μέτρα (δηλαδή υπερδιπλάσιο από αυτό των προβλητών της Λέρου), θεωρείται ξεπερασμένος και τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια αγκυροβολούν στα ανοικτά του όρμου. Άραγε, ο υπάρχων προβλήτας της Αγίας Μαρίνας με μήκος κυρίου μετώπου 60 μέτρων (που όπως προαναφέραμε επί του παρόντος δεν μπορεί να επεκταθεί λόγω ανυπαρξίας οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας) δεν είναι ανασταλτικός παράγοντας στην επίτευξη του στόχου προσέλκυσης κρουαζιεροπλοίων;

7) Ζητήσαμε την απευθείας ανάθεση της μελέτης για την εφαρμογή του ISPS για να προλάβουμε την φετινή σαιζόν και δεν την έκαναν, αλλά πήγαν σε διαγωνισμό

Η υπόθεση αυτή έχει εκτενώς συζητηθεί και θεωρούμε κουραστικό να επανέλθουμε. Απλά θα υπενθυμίσουμε ότι ενώ ο Δήμος Λέρου απαιτούσε την απευθείας ανάθεση της μελέτης σε εταιρεία που δεν είχε την σχετική εξουσιοδότηση από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας έναντι 20.000 ευρώ (επειδή όπως είπε σε συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. ο Αντιδήμαρχος κ. Βιρβίλης ήταν όλα «μιλημένα»), η Υπηρεσία μας την ανάθεσε κατόπιν διαγωνισμού σε εξουσιοδοτημένη εταιρεία έναντι αμοιβής 2.900 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.

8) Ζητήσαμε να διατεθούν 20.000 ευρώ για την προμήθεια των ειδών που χρειάζονται για την πύλη εισόδου – εξόδου και δεν μας τα έδωσαν

Αν και εξ αρχής είχαμε επιφυλάξεις για το προτεινόμενο ποσό θεωρώντας ότι κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είναι αρκετό, μπροστά στην επιμονή του Δημάρχου Λέρου επιχειρήσαμε την τροποποίηση του προϋπολογισμού με έκτακτη συνεδρίαση στα τέλη Φεβρουαρίου, η οποία τελικά δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθεί για διαδικαστικούς λόγους. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και τώρα που η αιτηθείσα πίστωση συμπεριλήφθηκε, δεν έχει υπάρξει κάποιο όφελος αφού εγκεκριμένη μελέτη που θα καθορίζει τα απαιτούμενα υλικά, τις προδιαγραφές τους κ.ο.κ. δεν υφίσταται ώστε να μπορεί να προχωρήσει η σχετική διαδικασία.

9) Το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. μας έδωσε για την καθαριότητα των λιμανιών μόνον 10.000 ευρώ

Σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, η νέα δημοτική αρχή της Λέρου εξέφρασε την επιθυμία οι λιμένες του νησιού να καθαρίζονται από την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου κατόπιν σύναψης προγραμματικής σύμβασης. Έτσι, στις 16 Μαΐου 2011 (μόλις δηλαδή αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα που προκάλεσε στην λειτουργία της Υπηρεσίας μας η ένσταση που υπέβαλε στον Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου ο «αξιαγάπητος» δήμαρχος Λειψών κ. Μπενέτος Σπύρου κατά του κύρους της 1ης συνεδρίασης του Δ.Σ. με τη νέα του σύνθεση, συνεπικουρούμενος από τους εκπροσώπους του Δήμου Αγαθονησίου) ελήφθη η Απόφαση για την σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης με τον Δήμο Λέρου, προκειμένου αυτός να αναλάβει την καθαριότητα των λιμένων έναντι 30.000 ευρώ για ένα έτος. Αντίστοιχη απόφαση έλαβε και το Δημοτικό Συμβούλιο Λέρου την 1η Σεπτεμβρίου 2011.

Τελικά, η έγκριση των προαναφερθεισών Αποφάσεων κατέστη δυνατή κατόπιν παρέμβασης στελέχους της Υπηρεσίας μας στην Προϊσταμένη του αρμόδιου Τμήματος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κα Αδαμοπούλου στις 25 Νοεμβρίου 2011 και στις 28 Νοεμβρίου υπογράφηκε η Προγραμματική Σύμβαση, η οποία βρίσκεται σε ισχύ. Με την συμπλήρωση των τεσσάρων πρώτων μηνών παροχής των υπηρεσιών καθαριότητας από τον Δήμο Λέρου εκταμιεύτηκε η πρώτη δόση ποσού 10.000 ευρώ και προφανώς θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες δύο με την συμπλήρωση του 2ου και 3ου τετραμήνου. Επομένως, η όποια καθυστέρηση στη σύναψη της προγραμματικής σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας στους λιμένες ανάγεται σε παράγοντες εκτός της αρμοδιότητας της Υπηρεσίας μας.

10) Με τον Δήμαρχο Λέρου συμφωνούν και οι Δήμαρχοι Λειψών και Αγαθονησίου

Πέραν της ένστασης που υπεβλήθη κατά της 1ης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Υπηρεσίας μας με πρωτοβουλία του Δημάρχου Λειψών (και απορρίφθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου), η επιστολή του που πρόσφατα δημοσιεύτηκε στον τύπο νομίζουμε ότι μιλάει από μόνη της. Όταν φημολογούμενη εργολαβία του ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. για την βαφή των δεστρών του λιμανιού των Λειψών θεωρείται κάτι το «σκοτεινό» και «ύποπτο», καθένας αντιλαμβάνεται ότι τα περιθώρια συνεργασίας έχουν στενέψει επικίνδυνα. Πόσο μάλλον όταν ο Δήμαρχος Λειψών έχει επιλέξει συνειδητά την αποχή του από το Διοικητικό Συμβούλιο της Υπηρεσίας μας, στο οποίο θα μπορούσε να εκφράσει τις απόψεις του. Επίσης, σημειώνουμε ότι επί του παρόντος και για να μην φορτιστεί περισσότερο η ατμόσφαιρα, η Υπηρεσία μας δεν έχει ακόμα προβεί στην εξέταση της καταγγελίας του επικεφαλής της μειοφηφίας κ. Εμμανουήλ Ρίζου περί αποξήλωσης εξοπλισμού των λιμενικών εγκαταστάσεων του νησιού από τον ίδιο τον Δήμο Λειψών.

Δυστυχώς, η αποχή από τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της Υπηρεσίας μας έχει αποτελέσει επιλογή και του δημάρχου Αγαθονησίου και του επιτελείου του, παρά την πρότασή μας να συμμετέχουν σε αυτές μέσω τηλεδιάσκεψης (κάτι που συμβαίνει σε συνεδριάσεις πλήθους συλλογικών οργάνων), ώστε να μην ταλαιπωρούνται αναγκαζόμενοι να έλθουν και να παραμείνουν στην Πάτμο για δύο ημέρες. Επίσης, η τακτική του Δήμου Αγαθονησίου να μην απαντά σε κανένα έγγραφο της Υπηρεσίας μας και να διαδίδει πως δεν αναγνωρίζει τις Αποφάσεις της, σίγουρα δεν συνάδει με το πνεύμα διανησιωτικής συνεργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, έχουμε την αίσθηση ότι η συμμετοχή σε ένα διαδημοτικό Ν.Π.Δ.Δ. σημαίνει αποδοχή της συνδιαχείρισης των λιμένων κάθε νησιού όχι απαραίτητα βάσει των επιθυμιών της εκάστοτε δημοτικής του αρχής και των συμπαθειών ή αντιπαθειών της, αλλά από το κοινό συλλογικό όργανο, στο οποίο μετέχουν οι εκπρόσωποι όλων των νησιών και των παρατάξεων που οι κάτοικοί τους έχουν αναδείξει.

Εν κατακλείδι επιθυμούμε να διαβεβαιώσουμε τον Λεριακό λαό ότι το ΔΗ.ΛΙ.ΤΑ.Π. μέχρι και την τελευταία ημέρα της συμμετοχής του Δήμου Λέρου θα προσπαθεί να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για το νησί της Λέρου. Για παράδειγμα, ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο είχε αποφασιστεί η ύφαλη βιντεοσκόπηση των λιμένων της Λέρου (διενεργήθηκε πρόσφατα), με σκοπό να ιεραρχηθούν οι ανάγκες των λιμένων της Λέρου όσον αφορά τις απαιτούμενες επισκευές, προσεχώς υπογράφεται η σύμβαση για την αντικατάσταση κουφωμάτων του κτιρίου του Λιμεναρχείου κ.ο.κ. Ευελπιστούμε και ο Δήμος Λέρου να τηρήσει την δέσμευση που ακούσαμε από τα χείλη του κ. Δημάρχου περί συμμετοχής των εκπροσώπων του στις διαδικασίες λειτουργίας της Υπηρεσίας μας (συνεδριάσεις Δ.Σ.) μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Λέρου, αν και το τελευταίο διάστημα η στάση των προερχόμενων από την παράταξή του στελεχών τον διαψεύδει (αποχή από τρεις συνεχόμενες συνεδριάσεις).
Από την καρδιά μας ευχόμαστε καλή επιτυχία στο νέο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και διαβεβαιώνουμε ότι εφόσον οι παράγοντές του κάποια στιγμή θεωρήσουν ότι μπορούμε να συνδράμουμε το έργο του θα είμαστε στο πλευρό τους.