Εισηγήσεις για την απόκτηση 4ης φρεγάτας FDI Belharra δέχεται η ηγεσία του ΓΕΝ αλλά και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, μετά το «ναυάγιο» με τις μονάδες επιφανείας LCS και την αδυναμία που διαπιστώνεται στην εξεύρεση ικανών πλοίων ενδιάμεσης λύσης για το Πολεμικό Ναυτικό.
Η παραχώρηση των αμερικανικών παράκτιων περιπολικών μέσω του EDA δείχνει να απορρίπτεται τόσο από την πολιτική όσο και από τη στρατιωτική ηγεσία, με βασικό κριτήριο το υπέρογκο κόστος των απαιτούμενων μετατροπών ώστε να απαντούν στις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Παράλληλα, το σενάριο συμμετοχής της Ελλάδας στην κλάση Constellation του αμερικανικού Ναυτικού παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο μιας και η σχεδίαση του πλοίου δεν έχει ολοκληρωθεί και οι καθυστερήσεις διαδέχονται η μία την άλλη.
Με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα τις μονάδες επιφανείας του ελληνικού στόλου, ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού επαναφέρουν το ενδεχόμενο προμήθειας μίας ακόμη Belharra, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» το σενάριο αυτό συζητήθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Δημήτριου – Ελευθέριου Κατάρα στα ναυπηγεία της Λοριάν στη Γαλλία, όπου κατασκευάζονται οι τρεις ελληνικές FDI.
Ερώτημα το κόστος
Η προθεσμία για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για την απόκτηση 4ης φρεγάτας στην ευνοϊκή, για τα σημερινά δεδομένα, τιμή που αγοράστηκαν οι τρεις πρώτες έληξε πριν από σχεδόν έναν χρόνο. Ωστόσο, πηγές με άριστη γνώση των διαδικασιών μεταφέρουν στην «Κ» την πρόθεση των Γάλλων να προσεγγίσουν με θετικό τρόπο ένα πιθανό ελληνικό αίτημα σε ό,τι αφορά το κόστος προμήθειας αλλά και τον χρόνο παράδοσης ενός ακόμη πλοίου.
Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει η «Κ», ο δημοσιονομικός χώρος μέχρι το 2028 είναι περιορισμένος και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι αν το Πολεμικό Ναυτικό εισηγηθεί την προμήθεια 4ης Belharra, η ένταξη της στη ναυπηγική κλίνη δεν μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα από την καθέλκυση του νούμερο τέσσερα της γραμμής παραγωγής, δηλαδή της F-603 «Φορμίων», το φθινόπωρο του 2025 και η παράδοση της μετά από 36 μήνες, δηλαδή το 2028.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η προσθήκη ενός ακόμη πλοίου στη γραμμή παραγωγής των FDI θα προσφέρει επιπλέον βιομηχανικό έργο στα ναυπηγεία Σαλαμίνας που ήδη συμμετέχουν στην κατασκευή τμημάτων (Blocks) των φρεγατών FDI, ικανοποιώντας τις προϋποθέσεις που θέτει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την εξασφάλιση εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής.
Εκπαίδευση στα όπλα
Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έχουν ήδη ξεκινήσει την εκπαίδευση τους στα οπλικά συστήματα των FDI, στις εγκαταστάσεις της MBDA στη Γαλλία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εκπαίδευση αφορά στην πιστοποίηση του πληρώματος της φρεγάτας «Κίμων» στις διαδικασίες χρήσης των αντιαεροπορικών πυραύλων Aster-30 και του συστήματος διαχείρισης μάχης SETIS, ενώ, την 1ηΣεπτεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει και η εκπαίδευση του πληρώματος παραλαβής του πλοίου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η φρεγάτα «Κίμων» θα ξεκινήσει εν όρμω δοκιμές το τελευταίο τρίμηνο του έτους και εν πλω στις αρχές του 2025.
Τα εκπαιδευτικά σχολεία θα παρακολουθήσουν το πλήρωμα της 1ης φρεγάτας και οι βασικοί πυρήνες του πληρώματος της 2ης, ενώ, ο προγραμματισμός του ΓΕΝ προβλέπει ότι το πλήρωμα της 3ης FDI θα εκπαιδευτεί στη Σαλαμίνα. Μέχρι την ολοκλήρωση των παραδόσεων, αναμένεται να εγκατασταθεί στον Ναύσταθμο και ο εξομοιωτής του πλοίου.