Σε μαζικές αποδρομολογήσεις πλοίων, εν όψει της χειμερινής περιόδου, προσανατολίζονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ως ένα μέτρο επιβίωσης από την κρίση και, για το λόγο αυτόν, ζητούν τη συναίνεση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη.
Οι μειώσεις του αριθμού των δρομολογίων και η αποχώρηση πλοίων από όλες σχεδόν τις γραμμές, είναι μέτρο που ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες της μειωμένης επιβατικής και μεταφορικής κίνησης από και προς τα νησιά, αλλά και του υψηλού κόστους καυσίμων.
Αυτός είναι ο λόγος που, σύμφωνα με πληροφορίες, βλέπει με θετικό μάτι το συγκεκριμένο αίτημα και ο κ. Μουσουρούλης και αναμένεται ότι θα εγκρίνει μεγαλύτερο διάστημα ακινησιών για τα πλοία (π.χ. από δίμηνο τετράμηνο).
Το μέτρο αυτό κυριάρχησε στην ατζέντα της συνάντησης που είχε, το απόγευμα της προηγούμενης Δευτέρας, ο υπουργός με το προεδρείο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), με επικεφαλής το νέο πρόεδρό του, Μιχάλη Σακέλλη.
Το κλίμα στην πολυαναμενόμενη συνάντηση ήταν καλό.
Αν και δεν εκδόθηκαν επίσημες ανακοινώσεις, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός παρουσίασε αναλυτικά τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για το ακτοπλοϊκό, με την οποία οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ σε άλλα συμφώνησαν σε άλλα διαφώνησαν.
Το σημαντικότερο ωστόσο ζήτημα που έθεσαν ήταν ότι τα περισσότερα από τα μέτρα που προτείνει η μελέτη είναι μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, ενώ ο κλάδος επείγεται για μέτρα που θα έπρεπε να ληφθούν «χθες».
Στη βάση αυτής της ανάγκης, ο κ. Μουσουρούλης αποφάσισε να συσταθεί μία επιτροπή «εμπειρογνωμόνων» (με στελέχη από το υπουργείο και τον ΣΕΕΝ), οι οποίοι θα καταλήξουν σε ένα άμεσο πακέτο μέτρων, που θα συζητηθούν σε νέα συνάντηση τις επόμενες 15 ημέρες.
Επίσης, αποφασίσθηκε να εξετασθεί η δυνατότητα και μιας συνάντησης με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, όπου θα συζητηθούν ορισμένα επιμέρους αιτήματα που αφορούν στο συγκεκριμένο υπουργείο, όπως η άμεση μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, στα πρότυπα όσων ισχύουν στον τουριστικό τομέα.
Στα άμεσα μέτρα περιλαμβάνονται, ακόμη, και η μείωση των λιμενικών και άλλων τελών (προσόρμισης κ.λπ.), όπως επίσης και η διευκόλυνση στην καταβολή τους από πλευράς των εταιρειών. Επίσης, ζητήθηκε και η άμεση καταβολή των μισθωμάτων, προκειμένου να βελτιωθεί όσο είναι δυνατόν η ρευστότητα των εταιρειών.
Τα θέματα αιχμής, που αφορούν στην επαναξιολόγηση των οργανικών συνθέσεων, αλλά και της κατάργησης της υποχρεωτικής δεκάμηνη (στα συμβατικά) και επτάμηνης (στα ταχύπλοα) δρομολόγησης, παραπέμφθηκαν για περαιτέρω εξέταση, καθώς κάθε μέτρο που μειώνει έστω και έμμεσα την απασχόληση, συναντά την έντονη αντίδραση από την πλευρά της ΠΝΟ και των ναυτεργατών.
Πάντως, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι κάποια μέτρα θα ληφθούν και προς αυτή την κατεύθυνση (μείωση του κόστους εργασίας), με την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων.
Σε κάθε περίπτωση, τις επόμενες ημέρες, στη νέα συνάντηση που θα υπάρξει μεταξύ των δύο πλευρών, αναμένεται να ληφθούν και οριστικές αποφάσεις.
Στο μεταξύ, με ανακοίνωσή τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ότι οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στην μελέτη της Εθνικής Τράπεζας για το ακτοπλοϊκό, όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αλλά θα οδηγήσουν σε προσωρινές ρυθμίσεις, οι οποίες δεν απαντούν στο συνολικό πρόβλημα μεσομακροπρόθεσμα και θα αποβούν εις βάρος των επιβατών, των ναυτεργατών και των κατοίκων των νησιών.
Εφημερίδα Ροδιακή