Απαγορευτικό έγινε το κόστος μετακίνησης και στο νησί μας. Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών, η αμόλυβδη βενζίνη άγγιξε το 1,98 ευρώ/λίτρο στα περισσότερα βενζινάδικα της Λέρου.
Από τις αρχές Ιουλίου οι καταναλωτές γνωρίζουν μια απίστευτη επιβάρυνση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς τους αφού σε μέσα επίπεδα, η πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει διαμορφωθεί στα 1,836 ευρώ το λίτρο. Το σερί των απανωτών ανατιμήσεων κρατά από τις 2 Ιουλίου, με αποτέλεσμα η αύξηση αθροιστικά να είναι 17,4 λεπτά το λίτρο.
Το ράλι… των τιμών αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στην κερδοσκοπία των διυλιστηρίων της Μεσογείου, τα οποία πάντα στις θερινές περιόδους ανεβάζουν τις τιμές λόγω των αυξημένων μετακινήσεων. Ταυτόχρονα η μεγάλη υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου επιβαρύνει σημαντικά τις τιμές.
Πάντως και πέρα από τη διεθνή πρακτική, η εγχώρια αγορά των καυσίμων αντιμετωπίζει τις δικές της στρεβλώσεις. Αν προσέξει κανείς τις περιοχές με την ακριβότερη αμόλυβδη θα διαπιστώσει ότι μονίμως είναι οι ίδιες.
Επιπλέον, σε πολλές περιοχές είναι εύκολο να διαπιστωθεί πως η συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων φέρουν σήματα εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών οι οποίες ανήκουν στον ίδιο όμιλο διύλισης. Συνεπώς, στο συγκεκριμένο παράδειγμα ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί πλήρως.
Το μεγαλύτερο βαρίδι στην ελληνική αγορά των καυσίμων και συγκεκριμένα στη διαμόρφωση της τιμής της αντλίας είναι η αυξημένη φορολογία.
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ο ΦΠΑ και άλλα τέλη αντιστοιχούν στο περίπου 60% της τελικής τιμής.
Για να μειωθούν οι φόροι θα πρέπει να δώσει το «πράσινο» φως η τρόικα.
Οπως σημείωνε αξιωματούχος του υπουργείου Ανάπτυξης, «η επιβολή των φόρων στα καύσιμα, σύμφωνα με το σκεπτικό της τρόικας, έχει αφενός ως στόχο την είσπραξη περισσότερων εσόδων, αλλά κυρίως επιδιώκει την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης, ώστε να επιτευχθεί η εσωτερική υποτίμηση και να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών κλάδων».