Στα κανάλια του Αμστερνταμ μπορεί κανείς εύκολα να διακρίνει ρωγμές και σημεία όπου το έδαφος έχει υποχωρήσει. Δεν είναι λίγες οι φορές που ποδηλάτες κατέληξαν στο νερό όταν οι τσιμεντένιες πλευρές των καναλιών κατέρρευσαν κάτω από τους τροχούς τους. Οι κρηπιδότοιχοι κατεδαφίζονται πάνω στα πλωτά σπίτια και οι γέφυρες εγκυμονούν κινδύνους.
Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας, βέβαια, ανακούφισαν κάπως την πρωτεύουσα της Ολλανδίας από τη μάστιγα του υπερτουρισμού. Η πόλη, όμως, αντιμετωπίζει μια πολύ σοβαρότερη υπαρξιακή κρίση: κινδυνεύει να καταρρεύσει και να καταποντιστεί στα νερά της και μόνο μια ανάπλαση γιγαντιαίων διαστάσεων μπορεί να τη σώσει. Επί του παρόντος, η κατάστασή της δεν έχει, ευτυχώς, προκαλέσει θύματα, αλλά αν δεν εξευρεθούν τρόποι για την πραγματοποίηση λεπτεπίλεπτων εργασιών με κόστος εκατομμυρίων ευρώ, η μεσαιωνική της υποδομή, αυτή που καθιστά το Αμστερνταμ έναν τόσο προσφιλή προορισμό, θα χαθεί. Πολλές από τις 1.600 γέφυρες του Αμστερνταμ και περίπου 200 χιλιόμετρα καναλιών χρειάζονται αφενός να ελεγχθούν και αφετέρου να αντικατασταθούν. Παρότι η «μοίρα» της πόλης ήταν γνωστή επί χρόνια, το μόνο που έκαναν μέχρι φέτος οι Ολλανδοί ήταν να εύχονται ότι δεν θα συμβεί κάτι κακό.
Σήμερα, όμως, η κατάσταση άλλαξε και οι Αρχές εξετάζουν πώς θα φέρουν εις πέρας μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισαν ποτέ. Επικεφαλής της προσπάθειας είναι η δημοτική σύμβουλος και υπεύθυνη για την κυκλοφορία και τις μεταφορές, Σάρον Ντίκσμα, η οποία απαίτησε να ελεγχθεί από ανεξάρτητο φορέα η υποδομή της πόλης. Η έκθεση που συντάχθηκε μετά τους ελέγχους δείχνει ότι το 5% των μήκους 200 χλμ. τοιχίων των καναλιών βρίσκεται σε κακή κατάσταση και κινδυνεύει με καθίζηση. Στην ίδια έκθεση περιλαμβάνονται προτάσεις για τη μετατροπή του τρόπου συμβίωσης της σύγχρονης πόλης με τη μεσαιωνική της υποδομή. Οπου κριθεί αναγκαίο για την αποκατάσταση των ζημιών, θα κοπούν δένδρα, θα κλείσουν χώροι στάθμευσης και δρόμοι για φορτηγά άνω των 3,5 τόνων. Επίσης, σε ετήσια βάση θα δαπανώνται 22,5 εκατομμύρια ευρώ για τα έργα συντήρησης. Στα σημεία που θεωρούνται υψηλού κινδύνου, θα γίνουν άμεσα παρεμβάσεις. Ηδη έξι γέφυρες είναι μερικώς ή ολικώς κλειστές.
Σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα, μέχρι το 2023 θα ανακαινιστούν 27 γέφυρες και 800 μέτρα κρηπιδότοιχων και θα πραγματοποιηθούν και πολλά άλλα έργα, το συνολικό κόστος των οποίων υπολογίζεται σε 450 εκατομμύρια ευρώ.
Πέρα από τις τεχνικές δυσκολίες του προγράμματος ανάπλασης, η Σάρον Ντίκσμα τονίζει ότι είναι αναγκαίο να επανεξεταστεί και ο τρόπος καθημερινής λειτουργίας της πόλης. «Η πόλη οικοδομήθηκε για άλογα και αμάξια και σήμερα στις ίδιες οδούς κινούνται φορτηγά», λέει. «Οφείλουμε να εξετάσουμε τον εφοδιασμό του Αμστερνταμ και να τον αναβαθμίσουμε, δημιουργώντας σταθμούς στα περίχωρα από όπου τα προϊόντα θα φτάνουν στην πόλη με ελαφρύτερους και πιο καθαρούς τρόπους μεταφοράς», καταλήγει η δημοτική σύμβουλος.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ