back to top
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

«Μαούνα» το αεροπλανοφόρο του Ερντογάν

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ«Μαούνα» το αεροπλανοφόρο του Ερντογάν

Στο λιμάνι της Σμύρνης το ελικοπτεροφόρο Anadolu, για να ενισχύσει τον Προεκλογικό αγώνα του Προέδρου. Το πολυδιαφημισμένο πλοίο, το καμάρι του Ερντογάν, όμως δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία προβληματική και πανάκριβη «μαούνα»…

Υπήρξε ένα από τα μεγαλεπήβολα σχέδια του Ερντογάν για επικράτηση στο Αιγαίο και ως κύριο μέσο πίεσης για την αναθεωρητικά του σχέδια για την λεγόμενη “Γαλάζια Πατρίδα”.

Η αρχική πρόβλεψη ήταν να αποτελέσει ένα αεροπλανοφόρο το οποίο θα φιλοξενούσε F-35 και θα επέβαλε την κυριαρχία του σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο. Όμως τελικά, το όλο σχέδιο προσγειώθηκε σε ένα -στην καλύτερη περίπτωση- ελικοπτεροφόρο, το οποίο πλέον έχει ανακοινωθεί ότι θα αποτελεί πλατφόρμα και για την χρήση των τουρκικών drones.

Το μήκους 231 μέτρων και εκτοπίσματος άνω των 27.000 πλοίο, κατασκευάστηκε πάνω στα πρότυπα -και τα… δομικά προβλήματα- του αντίστοιχου Ισπανικού και ξεκίνησε η κατασκευή του το 2016. Τα αρχικά σχέδια προέβλεπαν τον εφοδιασμό του με F-35 κάθετης απογείωσης, όμως η αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των αμερικάνικων μαχητικών την οδήγησε σε πιο “προσγειωμένες” λύσεις, όπως τα ελικόπτερα και τα drones.

Όμως ήδη το Anadolu έχει κάνει φανερά τα σχεδιαστικά του μειονεκτήματα καθώς και την δυσκολία που αντιμετωπίζει ως πλατφόρμα ισχύος σε μία κλειστή θάλασσα όπως το Αιγαίο.

Οι προθέσεις των Τούρκων με το Anadolu είναι να “πιέσουν” την Ελλάδα από τα Νότια και Δυτικά, ακόμα και από το Ιόνιο. Όμως πλοία όπως το Anadolu χρειάζονται ισχυρή δύναμη υποστήριξης τόσο στην θάλασσα όσο και στον αέρα, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ουσιαστικά αποτελεί έναν εύκολο στόχο για τα ελληνικά υποβρύχια ή τα ελληνικά αεροπλάνα.

Οι αντιδράσεις πάντως δεν λείπουν και μέσα από την Τουρκία. Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Ναύαρχος εν αποστρατεία Τουρκέρ Ερτούκ, έφερε στο προσκήνιο μερικές από τις αλήθειες που υπάρχουν πίσω από το Anadolu.

Όπως λέει ο ίδιος αυτό το πλοίο δεν είναι αεροπλανοφόρο. Επισημαίνει ότι “αν ένα πλοίο είναι πλατφόρμα για ιπτάμενα μέσα αυτό δεν το κάνει και αεροπλανοφόρο“.

Και συνεχίζει: “Ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 650 εκατομμύρια δολάρια. Ξέρετε πόσο κοστίζει ένα Αμερικάνικο αεροπλανοφόρο; 15 δισεκατομμύρια δολάρια”. Εμείς ένα τέτοιο πλοίο δεν μπορούμε να το συντηρήσουμε. Ούτως ή άλλως δεν έχουμε overseas δουλειές ούτε υπερπόντιες χώρες. Δεν είναι κατάλληλο για εμάς”.

Και στην συνέχεια υποστηρίζει: “Το δίδυμο πλοίο, το Ισπανικό “Χουάν Κάρλος” έχει και αυτό το ίδιο πρόβλημα, στο σύστημα πρόωσης. Αν εγώ ήμουν αρχηγός του στόλου δεν θα το παραλάμβανα σε καμία περίπτωση”.

Και καταλήγει: “Όπως ξέρετε σχεδιάστηκε για F-35. Τώρα μας λένε ότι θα το χρησιμοποιήσουν για drones. Να ξέρετε ότι ούτε 50 drones δεν κάνουν για ένα F-16″.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, το Anadolu, με όλα του τα προβλήματα, δημιουργεί μία εντελώς νέα συνθήκη στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Το αν θα μπορέσει να δουλέψει όπως προβλέπουν οι Τούρκοι είναι και στο δικό μας χέρι, όχι τόσο στην αεροπορική του ισχύ όσο στις αποβατικές του ικανότητες και στην μεταφορά φορτίου. Πάντως σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί game changer, ιδίως τώρα που οι Τούρκοι έμειναν έξω από τα F-35.

Αλλού θα πρέπει να στρέψει την προσοχή του το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ως προς την Τουρκία που αναπτύσσεται διαρκώς σε άλλους τομείς (νέα πάνοπλα αντιτορπιλικά, μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας, σύγχρονοι πύραυλοι και μάλιστα εγχώριας κατασκευής) και όχι τόσο σε ένα βαρύ και προβληματικό πλοίο που ακόμα και οι ίδιοι οι Τούρκοι αμφιβάλλουν για την χρησιμότητά του.

Πηγή: newsauto.gr

ενδιαφεροντα θεματα

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ